• Anjung
  • Pengenalan Jengka
    • Pembangunan Kampus Jengka
    • Peta Kampus Jengka
  • Akademik Jengka
    • Fakulti
      • Fakulti Perakaunan
      • Fakulti Pengurusan & Perniagaan
      • Fakulti Sains Gunaan
        • Buletin e-PPS
      • Fakulti Perladangan & Agroteknologi
      • Fakulti Sains Sukan & Rekreasi
      • Fakulti Kejuruteraan Awam
    • Pusat Pengajian
      • Akademi Pengajian Bahasa
      • Akademi Pengajian Islam Kontemporari (ACIS)
  • Pengurusan Jengka
    • Bahagian
      • Pentadbiran
      • Bahagian Hal Ehwal Akademik
      • Bahagian Hal Ehwal Pelajar
      • Bahagian Pengurusan Fasiliti & ICT
      • Bendahari
      • Perpustakaan
      • Bahagian Penyelidikan dan Jaringan Industri
      • Pejabat Polis bantuan
    • Unit
      • Unit Komunikasi Korporat
      • Unit Pengurusan Kualiti (InQKA)
      • Unit Pengurusan Ladang
      • Unit Hal Ehwal Islam (UHEI)
  • Direktori Staf
    • Fakulti
      • Fakulti Perakaunan
      • Fakulti Pengurusan & Perniagaan
      • Fakulti Sains Gunaan
      • Fakulti Perladangan & Agroteknologi
      • Fakulti Sains Sukan & Rekreasi
      • Fakulti Kejuruteraan Awam
      • Fakulti Sains Komputer & Matematik
    • Pusat Pengajian
      • Akademi Pengajian Bahasa (APB)
      • Akademi Pengajian Islam Kontemporari
    • Bahagian
      • Pejabat Rektor
      • Bahagian Hal Ehwal Akademik
      • Bahagian Hal Ehwal Pelajar
      • Pentadbiran
      • Bahagian Pengurusan Fasiliti & ICT
      • Perpustakaan
      • Bahagian Penyelidikan dan Jaringan Industri
    • Unit
      • Unit Komunikasi Korporat
      • Unit Pengurusan Ladang
      • Unit Pengurusan Kualiti (InQKA)
      • Unit Hal Ehwal Islam (UHEI) - Pejabat Am

Bahagian Hal Ehwal Akademik

  • Print
  • Email
Details
admin_jengka
Bahagian KJ
Hits: 9969
  • Ketua Jabatan
  • Pengenalan
  • Piagam Pelanggan

Ketua Jabatan

 

    Ybhg. Profesor Dr. Azhan bin Hashim @ Ismail
SAP, FMASS
Timbalan Rektor Hal Ehwal Akademik
Email : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
     
    Suhaila binti Mat Ali @ Mohamad
Penolong Pendaftar Kanan
Email : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
     
    Farihah binti Zakaria
Penolong Pendaftar Kanan
Email : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
     

Pengenalan

Pengenalan

Bahagian Hal Ehwal Akademik (Bahagian Hal Ehwal Akademik - BHEA) menguruskan semua hal ehwal akademik universiti. Ia telah ditubuhkan pada 21 Ogos 1969 apabila Institut Teknologi MARA (ITM) pertama kali disusun semula. Ia kemudiannya diketuai oleh Dekan Hal Ehwal Pelajar. Pada mulanya, BHEA berjaya hanya sembilan (9) buah sekolah (yang kini dikenali sebagai fakulti) yang menawarkan 42 program. Pada tahun 1988, ITM telah melalui penyusunan semula lain. Tiga (3) Penolong Pengarah (Akademik) telah dilantik untuk membantu Dekan Hal Ehwal Pelajar. Pada tahun 1998, Pindaan-pindaan dibuat kepada Akta ITM 1976 yang membawa kepada perubahan seterusnya. ITM telah dinaik taraf kepada status universiti dan dengan itu dinamakan Universiti Teknologi MARA atau UiTM.

Visi

Menjadikan UiTM sebuah universiti unggul yang berteraskan kesarjanaan dan kecemerlangan akademik bagi menerajui dinamisme bumiputera dalam semua bidang profesional bertaraf dunia supaya melahirkan graduan yang berdaya saing, global dan beretika.

Misi

Mempertingkatkan keilmuan dan kepakaran bumiputera dalam semua bidang menerusi penyampaian program profesional, penyelidikan serta penglibatan khidmat masyarakat.

Objektif

  • Memberikan perkhidmatan mesra yang terbaik untuk kakitangan akademik dan pelajar. Membantu pelajar-pelajar dalam meningkatkan prestasi pembelajaran dan disiplin pelajar sebagai persediaan menghadapi dunia luar kelak.
  • Membantu menyelesaikan masalah pakej pelan pengajian supaya pelajar dapat menamatkan pengajian mengikut tempoh yang ditetapkan.
  • Memberikan kemudahan infrastruktur kepada pelajar supaya sentiasa berada dalam keadaan selesa dan sesuai dengan perkembangan teknologi terkini.
  • Menjadi penghubung diantara pelajar dengan organisasi luar bagi membantu pelajar bersaing dengan ejen perubahan di luar.

Piagam Pelanggan

Kami, berjanji dan komited untuk memberi perkhidmatan bagi urusan hal ehwal akademik dengan penuh bertanggungjawab, cekap dan berkesan. Kami menjanjikan perkhidmatan fungsi utama seperti berikut :-

Pendaftaran dan Kemaskini Rekod Pelajar

  • Mendaftarkan pelajar baru dalam masa 15 minit.
  • Mendaftarkan pelajar lama dalam masa 5 minit.
  • Mengemaskini rekod pelajar dalam tempoh 24 jam selepas mendaftar.
  • Menyenggara fail peribadi pelajar secara berterusan.

Kemudahan Pembelajaran (Bilik Kuliah)

  • Membuat pemeriksaan berkala di bilik–bilik kuliah sepanjang semester berjalan.
  • Mempastikan kerusi dan meja di bilik-bilik kuliah mencukupi mengikut kapasiti.
  • Memberi keputusan serta-merta tempahan dewan/bilik kuliah selepas permohonan.

Tatatertib Pelajar (Akademik)

  • Mengeluarkan surat pertuduhan tatatertib dalam tempoh 21 hari selepas menerima laporan lengkap.
  • Mengeluarkan surat keputusan tatatertib serta-merta selepas perbicaraan selesai.

Lawatan Akademik

  • Mengeluarkan surat keputusan dalam tempoh 3 hari selepas menerima permohonan yang lengkap.
  • Mempastikan laporan lawatan diterima dalam tempoh 14 hari dari tarikh lawatan dilaksanakan.

AM

  • Mengeluarkan surat keputusan dalam tempoh 3 hari selepas menerima permohonan yang lengkap.
  • Mempastikan laporan lawatan diterima dalam tempoh 14 hari dari tarikh lawatan dilaksanakan.




 

 

Copyright © 2021 Universiti Teknologi MARA Cawangan Pahang. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.

Disclaimer & Copyright | Privacy Statement